16. JJ w BB / 2018

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

JAZZOWA JESIEŃ 2018
16 Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej
im. Tomasza Stańko
15-18 listopada 2018 r.

15 listopada 2018, czwartek, godz. 18.00

John Surman / Vigleik Storaas Duo

John Surman – saksofon sopranowy, klarnet basowy, saksofon barytonowy
Vigleik Storaas – fortepian

Brytyjski Saksofonista i klarnecista John Surman ma bardzo ważne miejsce w historii europejskiego jazzu, dzięki oryginalnemu stylowi gry na instrumencie, oraz wyjątkowej umiejętności łączenia muzyki współczesnej z ludowymi tradycjami. Jest obecnie chyba najważniejszym nazwiskiem brytyjskiego jazzu. Vigleik Storaas to norweski pianista i kompozytor jazzowy. Jest znany ze współpracy z muzykami jazzowymi takimi jak Norma Winstone, Karin Krog, Terje Rypdal, Chet Baker, Jack DeJohnette. Pierwszy raz muzyczne drogi Vigleika Storaasa i Johna Surmana spotkały się w połowie lat 90-tych. Wtedy, również z udziałem Storaasa, John Surman wydał swój album Nordic Quartet (ECM, 1995). Od tego czasu powracają do wspólnego grania, a ich koncerty w duecie to piękny dialog, pełen szlachetnej melodyki i rytmicznych poszukiwań.

Marcin Wasilewski Trio

nowy album „Live” (ECM)

Marcin Wasilewski – fortepian
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja

Marcin Wasilewski Trio: Marcin Wasilewski – fortepian, Sławomir Kurkiewicz – kontrabas i Michał Miśkiewicz – perkusja, to najbardziej uznane na świecie polskie trio jazzowe, od wielu lat współpracujące z ECM Records. Dzięki talentowi, wrażliwości, wykształceniu i ogromnemu doświadczeniu, potrafią łączyć wielką jazzową tradycję i nowoczesność. Stworzyli swój niepowtarzalny język i mocne, unikalne brzmienie, które zdobyło szerokie uznanie fanów i krytyków z całego świata.

Na początku ich kariery, we wczesnych latach 90-tych, gdy grali jeszcze jako Simple Acoustic Trio, zauważył ich Tomasz Stańko. Ich regularna współpraca rozpoczęła się na przełomie 1999 i 2000 roku. Tak powstał Tomasz Stańko Quartet. Razem stworzyli nienagannie działający „working band”, przemierzyli setki kilometrów na trasach koncertowych (w tym trzy tournee po Stanach Zjednoczonych). Stańko poprowadził, wciąż bardzo młodych muzyków, wprost do jednej z najważniejszych na świecie oficyn wydawniczych, monachijskiej ECM. Wspólnie ze Stańką nagrali dla niej trzy płyty „Soul Of Things” (2002), „Suspended Night” (2004) i „Lontano” (2006).

Jako Marcin Wasilewski Trio wydali dla ECM trzy albumy: „January” (2008 r., nagrodzony Fryderykiem), „Faithfull” (2011 r. ), „Spark Of Life” (2014 r., nagrodzony Fryderykiem), a na jesieni tego roku odbędzie się premiera kolejnego, zatytułowanego „Live”.

16 listopada 2018, piątek godz. 18.00

Wolfgang Muthspiel Chamber Trio

Wolfgang Muthspiel – gitara
Matthieu Michel – trąbka
Colin Vallon – fortepian

Wolfgang Muthspiel uważany jest za jednego z nich najbardziej wpływowych gitarzystów swojego pokolenia. Urodził się w 1965 roku w Austrii. Studiował zarówno gitarę klasyczną, jak i jazzową w Akademii Muzyki i Sztuk Performatywnych w Graz. Zainteresowany improwizacją od najmłodszych lat, w połowie lat 80-tych wyjechał do Stanów Zjednoczonych, aby studiować w New England Conservatory. W Berklee School of Music w Bostonie poznał Gary’ego Burtona, który zaprosił go do swojego Kwintetu. Przez wiele lat mieszkał w Nowym Jorku, i w tym czasie grał z takimi artystami, jak Trilok Gurtu, Youssou N’Dour, Gary Peacock, Dave Liebman, Peter Erskine i Rebekka Bakken. Wolfgang Muthspiel po raz pierwszy pojawił się na ECM Records w 2013 roku. Był to album „Travel Guide”, nagrany w Trio, wraz z dwoma z innymi gitarzystami, Ralphem Townerem i Slavą Grigoryanem. W 2014 roku Muthspiel zadebiutował w ECM jako lider autorskim albumem „Driftwood”.

Jego Chamber Trio (Trio Kameralne) to tegoroczny premierowy projekt. Do swojej nowej konstelacji zaprosił dwie wspaniałe muzyczne indywidualności: Matthieu Michel na trąbce i Colin Vallona na fortepianie.

Florian Weber Quartet

nowy album „Lucent Waters” (ECM)

Florian Weber – fortepian
Linda Oh – kontrabas
Ralph Alessi – trąbka
Dejan Terzic – perkusja

Niemiecki pianista Florian Weber to jednym z najciekawszych pianistów i kompozytorów współczesnej europejskiego sceny jazzowej. Dziennik „The New Times” napisał o jego grze: „estetyka aerodynamicznej płynności”, a Süddeutsche Zeitung: „wyjątkowy pianista o świeżym nowym brzmieniu”. Został wyróżniony szeregiem nagród, m.in.: nagrodą Steinwaya za koncert solo na festiwalu Montreux, I nagrodą w konkursie Monaco Jazz; nagrodą WDR za improwizację, a jego debiutancki album „Minsarah” został nagrodzony niemiecką nagrodą krytyków muzycznych. Wyrazy uznania i przychylność krytyków zjednała mu błyskotliwa droga muzyczna, którą Florian Weber konsekwentnie kroczy. Na scenie i w studio współpracował z takimi muzykami, jak Tomaszem Stańko, Michael Brecker, Pat Metheny i Albert Mangelsdorff. W 2007 roku zaczęła się bardzo ważna dla jego kariery regularna współpraca z legendarnym saksofonistą Lee Konitzem. Wspólnie nagrali album „Deep Lee”, a w 2012 roku „Live at the Village Vanguard”, nagrodzony przez francuski magazyn „Jazzman” Choc de l 'année”, za najlepszy zespół roku. Obok grania z legendami jazzyu, Florian Weber rozwijał autorskie projekty, z którymi występował na prestiżowych wydarzeniach, jak New York Winterjazz, the Angel City Jazz Festival in L.A. czy Tokyo Jazz Festival. Współpracę z ECM Records rozpoczął w 2015 roku, albumem „Alba”, nagranym w duecie z trębaczem Markusem Stockhausenem. W tym roku wychodzi autorska płyta jego Kwartetu, „Lucent Waters”, z fantastyczną Lindą Oh na kontrabasie i Ralphem Alessim na trąbce.

17 listopada 2018, sobota godz. 18.00

Bill Frisell Solo

Bill Frisell – gitara

Bill Frisell – amerykański gitarzysta, kompozytor i aranżer. Od końca lat 80-tych, już jako jeden z czołowych gitarzystów jazzowych na świecie, Frisell stał stał się flagowym muzykiem ECM Records. Grał i nagrywał w różnych konfiguracjach, m.in. jako członek New York City Downtown Scene, gdzie nawiązał długą współpracę z Johnem Zornem. Był także długoletnim członkiem grupy legendarnego perkusisty Paula Motiana od wczesnych lat 80- tych aż do śmierci Motiana w 2011 roku. Od początku nowego stulecia charakter gry Frisella zdominowało „elektryczne” granie, w swoich projektach chętnie eksplorował takie style muzyczne, jak folk, country i Americana. Jak napisał dziennik The New York Times: „Trudno znaleźć bardziej owocną „kontemplację” muzyki amerykańskiej niż ta w utworach gitarzysty Billa Frisella. Miksując rock i country z jazzem i blues’em, odkrył, co je łączy: improwizacja i zmysł gry. W przeciwieństwie do innych pastiszów, które doprowadzają do szewskiej pasji, Frisell podkreśla ten „smak przyjemności”, który jest w muzyce, a także inny, często pomijany aspekt – „czułość”.” Pełne zanurzenie w muzycznej esencji – to obiecuje każdy występ Billa Frisell. Kiedy pojawia się na scenie, sam ze swoją gitarą, wszystko inne wydaje się zanikać. Pozostaje niezapomniany dźwięk i wyczucie stylu żywej legendy.

Dave Douglas UPLIFT

feat. Jon Irabagon, Mary Halvorson, Rafiq Bhatia, Bill Laswell & Ches Smith

Dave Douglas – trąbka
Jon Irabagon – saksofon
Mary Halvorson – gitara
Rafiq Bhatia – gitara
Bill Laswell – gitara basowa
Ches Smith – perkusja

Dave Douglas (ur. 24 marca 1963) – amerykański trębacz i kompozytor jazzowy, którego muzyka wywodzi się z jazzu, muzyki klasycznej, muzyki ludowej, muzyki elektronicznej i muzyki klezmerskiej. Jego wyjątkowy wkład w muzykę improwizowaną zyskał szerokie uznanie, w tym nagrodę Guggenheim Fellowship, nagrodę Aaron Copland i dwie nominacje do nagrody GRAMMY. Jest znany z ogromnej twórczej aktywności. Jego kariera obejmuje ponad 40 autorskich nagrań. Aktualne trwające projekty, to: jego kwintet; Sound Prints – kwintet współprowadzony z saksofonistą Joe Lovano; Riverside – kwartet współprowadzony z Chetem Doxasem; duet z pianistą Uri Caine; oraz, stworzony w 2015 roku, High Risk – kwartet inspirowanym muzyką elektroniczną.

Odpowiadając na aktualny klimat polityczny i społeczny w Stanach Zjednoczonych i poza nią, Dave Douglas przygotował nowy projekt, który rzuca wyzwanie sobie i nam wszystkim, aby zastanowić się, w jaki sposób możemy wpłynąć na pozytywne zmiany. Zawiera dwanaście nowych kompozycji Douglasa dla nowego sekstetu – Dwanaście utworów na pozytywne działania w 2018 roku – każda z nich podkreśla konkretną sprawę społeczną i odniesienia do organizacji wykonujących ważną pracę. W zespole znajdują się jedni z najciekawszych artystów współczesnej kreatywnej muzyki: saksofonista Jon Irabagon, gitarzysta Rafiq Bhatia, perkusista Ches Smith, basista Bill Laswell (znany m.in. z produkcji albumu „Future Shock” Herbie Hancocka), oraz – jeden z najbardziej oryginalnych głosów współczenej gitary, zwyciężczyni w swojej kategorii tegorocznej ankiety Downbeat, Mary Halvorson.

18 listopada 2018, niedziela godz. 17.00

Koncert jazzu tradycyjnego – Jazz Band Młynarski-Masecki

Jazz-Band Młynarski Masecki to zespół grający przedwojenny polski jazz. Wbrew obiegowej opinii, jazz nie trafił do Polski na falach słuchanego po kryjomu Radia Wolna Europa. Pierwsze polskie jazzowe utwory powstawały już pod koniec lat XX-stych ubiegłego wieku. Wybitni kompozytorzy tacy jak Henryk Wars, Jerzy Petersburski czy bracia Artur i Henryk Gold zasłuchani w płytach zza oceanu czy z Berlina tworzyli hity na potrzeby filmu, kabaretów, teatrów i rewii a także na zamówienie coraz liczniejszych wytwórni płytowych takich jak Columbia czy Syrena Record. W ten sposób do 1939 roku powstały tysiące kompozycji i nagrań z udziałem wybitnych instrumentalistów oraz śpiewaków i aktorów. Druga Wojna Światowa przekreśliła życiorysy, przerwała ciągłość i zakończyła okres „prosperity” młodego polskiego show biznesu, ale nie bezpowrotnie.

Marcin Masecki – absolwent Berklee College of Music w Bostonie, pianista, kompozytor i aranżer, poruszający się pomiędzy jazzem, muzyką klasyczną i eksperymentalną. Jego drogi muzyczne przecięły się również z Tomaszem Stańko, który zaprosił go na serię koncertów w duecie. W ciągu ostatnich kilku lat Masecki stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i twórczych muzyków młodego pokolenia.

Jan Młynarski – muzyk, kompozytor i wokalista, multiinstrumentalista, znany z wielu projektów, m.in.: Baaba, 15 Minut Projekt, Warszawskie Combo Taneczne.

Eddie Palmieri Afro-Caribbean Jazz Sextet

Pianista Eddie Palmieri, laureat nagrody NEA Jazz Master i dziesięciokrotny laureat nagrody Grammy, to lider, aranżer i kompozytor salsy i latynoskiego jazzu. Jego gra umiejętnie łączy rytm jego portorykańskiego dziedzictwa ze złożonością wpływów jazzowych: Theloniousa Monka, Herbie Hancocka, McCoy Tynera oraz jego starszego brata, Charliego Palmieri.

Rodzice Palmieri wyemigrowali z Ponce, Puerto Rico do Nowego Jorku w 1926 roku. Urodzony w hiszpańskim Harlemie i wychowany w Bronksie, Palmieri nauczył się grać na fortepianie w młodym wieku, a w wieku 13 lat wstąpił do orkiestry swojego wujka, grając timbales. Kariera zawodowa Palmieri jako pianisty rozpoczęła się z różnymi zespołami we wczesnych latach pięćdziesiątych, w tym w Eddie Forrester, Johnny’ego Segui i popularnej Tito Rodriguez Orchestra. W 1961 roku, Palmieri założył własny zespół La Perfecta. Stworzył innowacyjne brzmienie, które łączy amerykański jazz z rytmem afro-karaibskim, zaskakując zarówno krytyków, jak i fanów. Opróćz La Perfecta, Palmieri założył jeszcze dwa zespoły: La Perfecta II, and Harlem River Drive,a obecnie prowadzi swój Eddie Palmieri Latin Jazz. Kariera Palmieriego trwa nieprzerwanie od prawie 70 lat, bo w tym roku będzie obchodzić 82-gie urodziny. Ten muzyczny innowator swoją legendę i sławę zawdzięcza odwadze w łączeniu latynoskiej melodyki i taneczności z bezkompromisowością jazzu.

Poprzednie edycje!